Saturday, November 11, 2006
0 Кратка история на Македония през Средните векове
Средновековна история на Македония
Промяна на етническият състав на населението в областа Македония през V-ІХ в.
Промяна на етническият състав на населението в областа Македония през V-ІХ в.
През втората половина на VII век в Мизия окончателно се настаняват Аспаруховите прабългари, като в същото време Куберовите им събратя (Кубер е брат на Аспарух) се заселват в Македония — по поречието на река Брегалница, в районите около Прилеп и Битоля (Пелагонийската котловина). След известно време отделни техни родственици достигат на юг до Солун и на запад-до Елбасан и Корча. За присъствието им по тези места свидетелстват намерените останки от характерните за тях жилища (аули) при с.Чемрен и Прилеп, Кичево, Девол, Кавадарци, Тетово.
За да устоят на постоянните заплахи идващи от страна на Византия, племенния съюз на славянските племена в Мизия и ръководителите на Аспаруховите прабългари достигат до решение да сформират съюз, който поставя началото на средновековната славяно-българска държава.
С течение на времето тя става притегателно място за почти цялата източната група славянски племена. В нейния географски ареал влизат още от самото начало три основни дяла — Мизия, Тракия и Македония.
Едновременно с основаването и развитието на българската държава започва и процес на формиране на общобългарски етнически субстрат. В неговия състав наред със славяните и прабългарите, участват и наследниците на древните траки. Утвърждаването на християнството като официална религия на територията на цялата българска държава и развитието на Охрид като втори общобългарски просветен и културен център в края на ІХ и началото на Х в. са последните два заключителни етапа от този процес.
Независимо от политическите промени и от появилите се през ХІ в. дуалистични течения в духовния живот, българската народност продължава своя естествен ход на развитие до началото на османското завоевание.
Вече са добре известни твърденията на официална македонска историография, според които в края на Х в., по времето на Самуил се поставя началото на средновековната "македонска" държавност. Всъщност, т.нар. "Самуилова държава," която е създадена в 969 г. на практика обаче продължава българската държавна традиция, защото се явява основния организатор на съпротивата на българския народ срещу завоевателната политика на Византия. Историческата заслуга на цар Самуил е тази, че в условия на непрестанни борби в продължение на около половин столетие, той и неговите наследници защитават правото на самостоятелно политическо развитие на българската народност.
Когато в 972 г. византийският император Йоан Цимисхий покорява източните предели на българското царство, Самуил успява да пренесе центъра на българската държава от Преслав в югозападните земи (отначало в София, а по-късно в Мъглен, Преспа и Охрид) и да се утвърди като авторитетен български владетел.
Няколко години по-късно, през 976 г. той предприема поход в Североизточна България, с който отхвърля византийската власт и възстановява целостта на българската държава. И тъкмо поради тези свои заслуги в борбата срещу Византия и в защита на българската държавна неприкосновеност, Самуил бива избран от болярите отначало за владетел (архон) на България, а по-късно (след смъртта на Роман) и за български цар.
Отстоявайки възстановеното държавно единство, Самуил води няколко воини с византийците, като след една от тях (злополучната битка при село Ключ, Петричко) виждайки ослепени своите воиници, той умира. Известно е също така, че византийският император Василий, наречен "македонец" по мястото от където произхожда (днешния град Одрин) след въпросното сражение става по-популярен сред съвременниците си като "българоубиец", тъй като именно той дава нареждане пленените самуилови воини да бъдат ослепени.
За това, че Самуиловата държава се явява пряко продължение на българската държавна традиция говори и факта, че българският патриарх е променял своето седалище успоредно с преместването на официалната българска столица от Преслав в София, а по-късно в Преспа и Охрид. Нужно е да се подчертае, че във всички исторически извори Самуиловата държава недвусмислено е определяна като продължител на българската държавническа традиция. Особено ценен и неоспорим източник за народностния и състав, ни е оставил един от наследниците на Самуил, последният цар от Първото българско царство — Иван Владислав (1015—1018 г.).
През 1958 г. при ремонтни дейности в една от битолските джамии, работници се натъкват на плоча със старобългарски надпис. По-късно в науката това откритие става популярно, като "Битолски надпис на Иван Владислав".
Повиканите за експертиза македонски учени-епиграфи и историци са единодушни за две неща. Първото-няма никакви съмнения относно датировката на паметника (началото на ХІ в.), и второ-изследването на надписа потвърждава, че Иван Владислав е „син на Арон" (един от братята на Самуил) и „български цар", че е „родом българин" и, че поданиците му са българи.
Обсъждайки този ценен паметник на българското средновековие, интересно ще бъде да отбележим и един друг факт. Известният сръбски учен-медиевист и дипломат професор Стоян Новакович, в началото на научната си кариера представя Самуиловата държава като българска, отбелязвайки, че „средището на българската държава бил Охрид".
За съжаление, години по-късно той изменя на историческата правда и става родоначалник на така наречения „македонизъм", т. е. на тезата, че славяните в Македония са нещо отделно от българския народ. Още по жалкото в случая е това, че дори след повече от 20 години относително самостоятелно развитие на Р Македония, все още официалната позиция на нейната историография относно "Самуиловото царство" не е променена. Необяснимо е как хора с висши научни степени, претендиращи за впечатляваща научна осведоменост, продължават да изопачават историческата истина като твърдят, че Самуил е първия независим от България "средновековен македонски" владетел?
Без да навлизаме в излишни подробности ще се спрем и на един друг момент от техните писания. Скопската историография твърди, че България по времето на цар Самуил е била феодално разпокъсана на отделни територии. Очевидно стремейки се да "подскажат" извода, че щом има "независими" (макар и само на думи) земи, значи защо да няма и независими едни от други народности. Истината, обаче е съвсем друга. Познато е, че в историческото развитие на България през средните векове съществуват и редица други случаи, при които върху пределите на българските земи, при известни исторически условия, са се обособявали наред с централната власт и области, царства, княжества със своя самостоятелно управление. Така на основата на средновековната българска държава, поради отслабването на централната власт и усилване сепаратизма на болярите по времето на турските нашествия, наред с Търновското царство на Иван Шишман се създават Видинското българско царство на Иван Срацимир и Добруджанското българско княжество на Добротица.
Но от този факт историческата наука не прави изводи за някаква видинска, или за някаква добруджанска народност, защото такива действително не е имало. Още по-малко основания има да се говори за отделна „македонска" народност по времето на Самуил, тъй като тогава българската държава е била единна, а не феодално раздробена.
След окончателното падане на България под византийско владичество българите от всички райони, включително и от Македония, правят неколкократни опити да се освободят. И тук историческите извори са отново единодушни за българския етнически характер на тази част от населението, което обитава македонските земи.
Първото въстание на българите в Македония избухва през 1040-1041 г. Негов водач става внука на Самуил - Петър Делян. Малко по-късно, през 1072 г., начело с Георги Войтех хиляди се вдигат срещу чуждата власт. Византийският летописец Йоан Скилица от втората половина на XI век подчертава, че „българите вдигнаха въстания", че вожда е българин и подбудил „към въстание българското племе". За второто въстание летописецът отбелязва че е организирано от българските велможи в Скопие и, че ръководителят му Георги Войтех е бил от рода на кавханите. А под думата кавхан се е разбирало тъкмо прабългарска благородническа и служебна титла.
В края на ХІІІ в., за пръв път в своята многовековна история Македония попада под сръбска власт. Когато след 1282 г. сръбският крал Урош II Милутин успява да завладее Северна Македония, той никъде не споменава в титулата си "Македония", или "македонци", а българи: „... и крал на България".
По-късно, вече през XIV век, сръбският крал Душан завладява по-голямата част от Македония, но и той подобно на предшественика си продължава да се именува като „цар на българите".
В заключение ще припомним, че през почти цялото средновековие географската област Македония (съзнателно не казваме държава, тъй като такава просто не е съществувала) се е намирала не къде да е, а... в днешна Одринска Тракия! Нещо повече, названието на сегашната територия на Р Македония, в случаите когато е попадала в пределите на Византийската империя е било... "България".
За да устоят на постоянните заплахи идващи от страна на Византия, племенния съюз на славянските племена в Мизия и ръководителите на Аспаруховите прабългари достигат до решение да сформират съюз, който поставя началото на средновековната славяно-българска държава.
С течение на времето тя става притегателно място за почти цялата източната група славянски племена. В нейния географски ареал влизат още от самото начало три основни дяла — Мизия, Тракия и Македония.
Едновременно с основаването и развитието на българската държава започва и процес на формиране на общобългарски етнически субстрат. В неговия състав наред със славяните и прабългарите, участват и наследниците на древните траки. Утвърждаването на християнството като официална религия на територията на цялата българска държава и развитието на Охрид като втори общобългарски просветен и културен център в края на ІХ и началото на Х в. са последните два заключителни етапа от този процес.
Независимо от политическите промени и от появилите се през ХІ в. дуалистични течения в духовния живот, българската народност продължава своя естествен ход на развитие до началото на османското завоевание.
Накратко за някои пропагандни твърдения на скопската историография
Вече са добре известни твърденията на официална македонска историография, според които в края на Х в., по времето на Самуил се поставя началото на средновековната "македонска" държавност. Всъщност, т.нар. "Самуилова държава," която е създадена в 969 г. на практика обаче продължава българската държавна традиция, защото се явява основния организатор на съпротивата на българския народ срещу завоевателната политика на Византия. Историческата заслуга на цар Самуил е тази, че в условия на непрестанни борби в продължение на около половин столетие, той и неговите наследници защитават правото на самостоятелно политическо развитие на българската народност.
Когато в 972 г. византийският император Йоан Цимисхий покорява източните предели на българското царство, Самуил успява да пренесе центъра на българската държава от Преслав в югозападните земи (отначало в София, а по-късно в Мъглен, Преспа и Охрид) и да се утвърди като авторитетен български владетел.
Няколко години по-късно, през 976 г. той предприема поход в Североизточна България, с който отхвърля византийската власт и възстановява целостта на българската държава. И тъкмо поради тези свои заслуги в борбата срещу Византия и в защита на българската държавна неприкосновеност, Самуил бива избран от болярите отначало за владетел (архон) на България, а по-късно (след смъртта на Роман) и за български цар.
Отстоявайки възстановеното държавно единство, Самуил води няколко воини с византийците, като след една от тях (злополучната битка при село Ключ, Петричко) виждайки ослепени своите воиници, той умира. Известно е също така, че византийският император Василий, наречен "македонец" по мястото от където произхожда (днешния град Одрин) след въпросното сражение става по-популярен сред съвременниците си като "българоубиец", тъй като именно той дава нареждане пленените самуилови воини да бъдат ослепени.
За това, че Самуиловата държава се явява пряко продължение на българската държавна традиция говори и факта, че българският патриарх е променял своето седалище успоредно с преместването на официалната българска столица от Преслав в София, а по-късно в Преспа и Охрид. Нужно е да се подчертае, че във всички исторически извори Самуиловата държава недвусмислено е определяна като продължител на българската държавническа традиция. Особено ценен и неоспорим източник за народностния и състав, ни е оставил един от наследниците на Самуил, последният цар от Първото българско царство — Иван Владислав (1015—1018 г.).
През 1958 г. при ремонтни дейности в една от битолските джамии, работници се натъкват на плоча със старобългарски надпис. По-късно в науката това откритие става популярно, като "Битолски надпис на Иван Владислав".
Повиканите за експертиза македонски учени-епиграфи и историци са единодушни за две неща. Първото-няма никакви съмнения относно датировката на паметника (началото на ХІ в.), и второ-изследването на надписа потвърждава, че Иван Владислав е „син на Арон" (един от братята на Самуил) и „български цар", че е „родом българин" и, че поданиците му са българи.
Обсъждайки този ценен паметник на българското средновековие, интересно ще бъде да отбележим и един друг факт. Известният сръбски учен-медиевист и дипломат професор Стоян Новакович, в началото на научната си кариера представя Самуиловата държава като българска, отбелязвайки, че „средището на българската държава бил Охрид".
Установяването на българската столица в Охрид и новото засилване на българското царство чрез сияйните Самуилови подвизи — пише Новакович — са увеличили българската държава към Адриатическия бряг по-силно от всякой друг път.
За съжаление, години по-късно той изменя на историческата правда и става родоначалник на така наречения „македонизъм", т. е. на тезата, че славяните в Македония са нещо отделно от българския народ. Още по жалкото в случая е това, че дори след повече от 20 години относително самостоятелно развитие на Р Македония, все още официалната позиция на нейната историография относно "Самуиловото царство" не е променена. Необяснимо е как хора с висши научни степени, претендиращи за впечатляваща научна осведоменост, продължават да изопачават историческата истина като твърдят, че Самуил е първия независим от България "средновековен македонски" владетел?
Без да навлизаме в излишни подробности ще се спрем и на един друг момент от техните писания. Скопската историография твърди, че България по времето на цар Самуил е била феодално разпокъсана на отделни територии. Очевидно стремейки се да "подскажат" извода, че щом има "независими" (макар и само на думи) земи, значи защо да няма и независими едни от други народности. Истината, обаче е съвсем друга. Познато е, че в историческото развитие на България през средните векове съществуват и редица други случаи, при които върху пределите на българските земи, при известни исторически условия, са се обособявали наред с централната власт и области, царства, княжества със своя самостоятелно управление. Така на основата на средновековната българска държава, поради отслабването на централната власт и усилване сепаратизма на болярите по времето на турските нашествия, наред с Търновското царство на Иван Шишман се създават Видинското българско царство на Иван Срацимир и Добруджанското българско княжество на Добротица.
Но от този факт историческата наука не прави изводи за някаква видинска, или за някаква добруджанска народност, защото такива действително не е имало. Още по-малко основания има да се говори за отделна „македонска" народност по времето на Самуил, тъй като тогава българската държава е била единна, а не феодално раздробена.
Единни и в съпротива си срещу Византия
След окончателното падане на България под византийско владичество българите от всички райони, включително и от Македония, правят неколкократни опити да се освободят. И тук историческите извори са отново единодушни за българския етнически характер на тази част от населението, което обитава македонските земи.
Първото въстание на българите в Македония избухва през 1040-1041 г. Негов водач става внука на Самуил - Петър Делян. Малко по-късно, през 1072 г., начело с Георги Войтех хиляди се вдигат срещу чуждата власт. Византийският летописец Йоан Скилица от втората половина на XI век подчертава, че „българите вдигнаха въстания", че вожда е българин и подбудил „към въстание българското племе". За второто въстание летописецът отбелязва че е организирано от българските велможи в Скопие и, че ръководителят му Георги Войтех е бил от рода на кавханите. А под думата кавхан се е разбирало тъкмо прабългарска благородническа и служебна титла.
Начало на сръбското господство в Македония
В края на ХІІІ в., за пръв път в своята многовековна история Македония попада под сръбска власт. Когато след 1282 г. сръбският крал Урош II Милутин успява да завладее Северна Македония, той никъде не споменава в титулата си "Македония", или "македонци", а българи: „... и крал на България".
По-късно, вече през XIV век, сръбският крал Душан завладява по-голямата част от Македония, но и той подобно на предшественика си продължава да се именува като „цар на българите".
Да напомним...
В заключение ще припомним, че през почти цялото средновековие географската област Македония (съзнателно не казваме държава, тъй като такава просто не е съществувала) се е намирала не къде да е, а... в днешна Одринска Тракия! Нещо повече, названието на сегашната територия на Р Македония, в случаите когато е попадала в пределите на Византийската империя е било... "България".
Етикети:
Кратка история на Македония
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
0 коментара:
Post a Comment